Opublikowano Jeden komentarz

Niedzielna katecheza domowa 2

Propozycja na XXII niedzielę zwykłą, C

Rozmowa z dzieckiem o Ewangelii (Łk 14,1.7–14) – pokora na co dzień

Schemat 1: Pokora przy rodzinnym stole

Streszczenie: Rodzic wykorzystuje sytuację rodzinnego obiadu, by nawiązać do sceny z Ewangelii o gościach wybierających pierwsze miejsca przy stole. W rozmowie tłumaczy dziecku, że nie warto „pchać się na czoło”, bo „każdy, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się poniża, będzie wywyższony”opusdei.org. Codziennym przykładem pokory mogą być dobre maniery przy posiłku – dzielenie się z innymi, czekanie na swoją kolej – dzięki czemu unikamy wstydu i nieprzyjemności, jakie często spotykają zarozumialcówsermons4kids.com.

  1. Rodzic: (nakładając obiad) Zanim zaczniemy jeść, możesz podać chleb najpierw siostrze? Pamiętasz, co Jezus mówił dziś w kościele o zajmowaniu pierwszego miejsca przy stole?
  2. Dziecko: Mówił, żeby nie siadać na samym przedzie, bo ktoś ważniejszy może przyjść i wtedy ze wstydem trzeba ustąpić miejsca.
  3. Rodzic: Dokładnie. Jezus zauważył, że ludzie chcą być najważniejsi przy stole i dał im lekcję pokoryopusdei.org. Chodzi o to, by nie myśleć tylko o sobie. Jeśli zawsze chcesz mieć największy kawałek ciasta albo najlepsze miejsce, inni mogą poczuć się gorzej, a to prędzej czy później obróci się przeciwko tobiesermons4kids.com.
  4. Dziecko: Czyli mam zawsze wszystko oddawać innym?
  5. Rodzic: Nie o to chodzi, żebyś ty był poszkodowany, ale żebyś nie uważał się za ważniejszego od innych. Pokora to na przykład zaczekać, aż inni się poczęstują, zamiast pierwszy sięgać. Albo pochwalić kogoś, a nie tylko czekać na pochwały dla siebie.
  6. Dziecko: A co jeśli nikt nie zauważy, że byłem grzeczny albo ustąpiłem?
  7. Rodzic: Spokojnie, Bóg widzi takie rzeczy i cieszy się, gdy jesteśmy skromnisermons4kids.com. Pomyśl – kogo bardziej lubisz: kolegę, który ciągle się przechwala, czy takiego, który jest miły i dzieli się z innymi?
  8. Dziecko: Tego drugiego. Nikt nie lubi samochwały.
  9. Rodzic: No właśnie. Jezus uczy, że lepiej samemu się nie wywyższać. Wtedy nawet jak nikt nie podziękuje od razu, to i tak zyskasz szacunek w oczach Boga i ludziopusdei.org. A jak będziesz zarozumiały – prędzej czy później „przebije się twój balonik” przesadnej dumy i będzie ci przykrosermons4kids.com.
  10. Dziecko: To tak jak wtedy, kiedy chciałem pochwalić się wygraną w konkursie, a wszyscy mieli mnie dość… Lepiej zachowywać się skromnie.
  11. Rodzic: Dokładnie. Pokora przy stole czy w każdej innej sytuacji sprawia, że wszyscy czują się dobrze. Spróbujemy teraz na obiedzie – najpierw podamy innym, potem sobie. To też może być nawet przyjemne – zobaczysz ich uśmiechy!

Podsumowanie: W tym scenariuszu rodzic podczas obiadu tłumaczy dziecku, na czym polega pokora. Odnosi się do ewangelicznej sceny uczty i rad Jezusa, by nie wywyższać się ponad innych, lecz czekać cierpliwie na swoją kolejopusdei.org. Dziecko uczy się, że dobre maniery i dzielenie się (np. przy stole) są wyrazem miłości i skromności, a chełpienie się przynosi tylko wstydsermons4kids.com.

Schemat 2: Pokora w szkole i przyjaźni

Streszczenie: W drugim schemacie rozmowa dotyczy sytuacji szkolnych i koleżeńskich. Rodzic zachęca dziecko, by nie wykluczało innych i nie przechwalało się, przypominając słowa Jezusa o zapraszaniu tych, którzy nie mogą się odwdzięczyćes.catholic.net. Poprzez pytania o doświadczenia dziecka w klasie i na podwórku, rodzic pokazuje, że pokora oznacza stawianie bliźnich na pierwszym miejscu i życzliwość bez oczekiwania nagrodysundayschool.works.

  1. Rodzic: Opowiadałeś mi, że nowy kolega, Tomek, często siedzi sam w czasie przerw. Dlaczego tak się dzieje?
  2. Dziecko: Bo nikt go dobrze nie zna. Wszyscy trzymają się swoich przyjaciół. Czasem mi go żal, ale ja gram wtedy z najlepszym kumplem.
  3. Rodzic: Rozumiem. A pamiętasz, co Jezus dziś mówił o zapraszaniu gości? Że gdy robimy przyjęcie, mamy zaprosić też tych, którzy nie mogą nas zaprosić w rewanżues.catholic.net. Myślisz, że to można zastosować w szkole?
  4. Dziecko: Może… Żeby zapraszać do zabawy też tych mniej popularnych?
  5. Rodzic: Właśnie. Jezus uczy myśleć o innych, nie tylko o swoich korzyściaches.catholic.net. Gdy widzisz kolegę, który stoi sam, możesz go zawołać do gry, nawet jeśli nie jest twoim najlepszym przyjacielem. To będzie odruch serca – bez oczekiwania, że on ci się jakoś odwdzięczy.
  6. Dziecko: Trochę się boję, że koledzy powiedzą: „Po co go zapraszasz?”.
  7. Rodzic: Możecie wszyscy na tym skorzystać – nowa osoba to nowe pomysły w zabawie. A jeśli nawet inni tego nie zrozumieją od razu, to Pan Bóg widzi takie dobre uczynki w ukryciu. Czasem prawdziwa dobroć to robić coś dobrego, nawet gdy nikt nie klaszczesundayschool.works.
  8. Dziecko: A co z przechwalaniem się? W klasie jest Bartek, który zawsze opowiada, że wszystko umie najlepiej.
  9. Rodzic: No właśnie – jak reagują na to inni?
  10. Dziecko: Denerwują się. Nikt nie lubi, jak Bartek zadziera nosa.
  11. Rodzic: Pokora w przyjaźni to też nie wywyższać się, nawet jeśli w czymś jesteś dobry. Możesz być dumny z sukcesów, ale nie musisz o tym trąbić na prawo i lewo. Lepiej pochwalić kolegę („Dobrze ci poszło!”) niż ciągle chwalić siebie. Wtedy inni chętniej się z tobą bawią i ufają ci.
  12. Dziecko: Czyli zapraszać samotnego kolegę i nie przechwalać się przed innymi…
  13. Rodzic: Dokładnie tak. Żyjmy pokornie – mniej myśląc o sobie, a bardziej o innyches.catholic.net. Jezus obiecał, że to, co dajemy z dobroci, wróci do nas w niebie. A tu na ziemi zyskamy prawdziwych przyjaciół, bo nikt nie lubi zarozumialców.

Podsumowanie: W tej rozmowie rodzic odnosi ewangeliczne przesłanie do życia szkolnego dziecka. Przykład samotnego kolegi pokazuje, jak zastosować zachętę Jezusa: myśleć o bliźnich, nie o korzyści dla siebiees.catholic.net. Dziecko dowiaduje się, że zapraszając do zabawy pomijaną osobę czy rezygnując z przechwalania się, okazuje prawdziwą pokorę i życzliwość. Taka postawa buduje lepsze relacje, bo nie czynimy dobra dla oklasków czy rewanżusundayschool.works, lecz z miłości do drugiego człowieka.

Schemat 3: Pokora w obowiązkach i zabawie

Streszczenie: Trzeci scenariusz skupia się na codziennych obowiązkach domowych i zabawie rodzeństwa. Rodzic pokazuje, że służenie innym – na przykład pomoc w domu czy ustąpienie młodszej siostrze w grze – to także lekcja pokory. Przypomina przykład Jezusa, który sam usługiwał uczniom, ucząc że największy jest ten, kto służyosfs.eu. Dziecko uczy się, że każdy ma swój „tron chwały”, z którego czasem musi zejść – czy to rezygnując z bycia w centrum uwagi, czy przyznając się do błędu – bo prawdziwa wielkość to nie dominacja, lecz służba i miłośćdimanchedanslaville.org.

  1. Rodzic: (w trakcie sprzątania) Dziękuję, że wyniosłeś dziś śmieci i pozmywałeś naczynia. Wiesz, to też jest okazywanie pokory i miłości rodzinie.
  2. Dziecko: Serio? Sprzątanie to pokora?
  3. Rodzic: A jak myślisz – czy ktoś ci za to bije brawo? Robisz coś dobrego, choć nikt nie patrzy i nie nagradza. Pokora polega na cichej służbie innym. Jezus, chociaż był najważniejszy, sam usiadł na podłodze i umył uczniom nogi, jak służącyosfs.eu. Chciał pokazać, że ten, kto służy, jest naprawdę wielki.
  4. Dziecko: Ja tylko pomogłem w domu, to nic wielkiego…
  5. Rodzic: Właśnie w drobnych rzeczach uczymy się pokory. Kiedy pomagasz bez rozgłosu, stajesz się podobny do Jezusa. On cieszy się z każdego takiego czynu.
  6. Dziecko: Czasem jednak nie chce mi się pomagać, wolę się bawić.
  7. Rodzic: Jasne, zabawa jest fajniejsza. Ale wiesz co? Można połączyć jedno z drugim. Na przykład kiedy bawisz się z młodszą siostrą klockami – pokażesz pokorę, pozwalając jej wybrać jako pierwszej, co chce zbudować. Albo gdy gracie w planszówkę, możesz czasem dać jej wygrać, żeby sprawić jej radość.
  8. Dziecko: To trudne… Zawsze chcę być pierwszy i wygrywać.
  9. Rodzic: Rozumiem. Każdy z nas ma taką pokusę – jakby wewnętrzny tron, na którym chcemy siedzieć i być podziwianijudytadeusza.pl. Ale trzeba umieć z tego tronu zejść. Czasem pokora to przyznać się do błędu albo powiedzieć: „Ty zrób coś lepiej, ja się nauczę od ciebie”. Masz swoje talenty, ale inni też mają – pozwól im zabłysnąć.
  10. Dziecko: Czyli mam nie rządzić się nad siostrą i nie uważać, że zawsze wiem lepiej?
  11. Rodzic: Dokładnie. Naprawdę wielcy ludzie to ci, którzy służą innym z miłością, a nie ci, którzy się wywyższają lub rozkazujądimanchedanslaville.org. Pamiętaj, że egoiści i pyszałki zostają w końcu sami, bo nie potrafią dostrzec innychjudytadeusza.pl.
  12. Dziecko: Nikt nie chce bawić się z samochwałą…
  13. Rodzic: Właśnie. A pokornego każdy lubi – bo jest koleżeński, pomocny. Pokora nie zawsze jest łatwa (trochę jak lekarstwo – bywa gorzkie), ale na dłuższą metę wychodzi nam na zdrowiejudytadeusza.pl. Uczymy się dzięki niej miłości i cierpliwości.
  14. Dziecko: Postaram się następnym razem pomóc bez marudzenia albo ustąpić w zabawie, choć to niełatwe.
  15. Rodzic: I to wystarczy. Małymi krokami będziesz coraz bardziej pokazującym miłość, skromnym bohaterem dnia codziennego!

Podsumowanie: W trzecim schemacie dziecko dowiaduje się, że pokora to także służba w drobnych rzeczach – takich jak pomoc w domu czy ustępowanie innym w zabawieosfs.eu. Rodzic podkreśla, że każdy ma swoją „ucztę życia” i własny „tron chwały”, z którego musi czasem zejść, by zobaczyć potrzeby bliźnichjudytadeusza.pl. Przykład Jezusa (umycie nóg uczniom) oraz praktyczne rady (pozwolić młodszej siostrze wybrać pierwszej, pogratulować koledze zamiast się wywyższać) pomagają dziecku zrozumieć, że prawdziwa wielkość wyraża się w służbie i miłościdimanchedanslaville.org, a pokora choć bywa trudna, przynosi dobre owoce w relacjach i osobistym rozwojujudytadeusza.pl.

Wersja ratunkowa – 3 pytania po powrocie z kościoła

Gdy brakuje czasu na pełną rozmowę, rodzic może zadać dziecku kilka prostych pytań, by nawiązać do Ewangelii i wspólnie odkryć jej przesłanie:

  1. Co zapamiętałeś z dzisiejszej Ewangelii? – Poproś dziecko, by własnymi słowami opowiedziało scenę z uczty u faryzeusza. To pomoże upewnić się, że rozumie kontekst (goście wybierający pierwsze miejsca, przypowieść Jezusa).
  2. Dlaczego, według Jezusa, nie warto pchać się na pierwsze miejsce? – To pytanie naprowadzi na temat pokory. Dziecko może powiedzieć o tym, że wywyższający się zostanie poniżony, a pokorny wyniesiony – warto to pochwalić i uzupełnić przykładami.
  3. Jak możemy zastosować tę naukę w domu lub w szkole? – Zachęć dziecko do wymyślenia sytuacji z życia (np. ustąpienie komuś miejsca, podzielenie się czymś, pomoc koledze bez nagrody). Wspólnie znajdźcie jeden konkretny pomysł i postanowienie na najbliższy tydzień, żeby żyć tą Ewangelią na co dzień.

1 komentarz do “Niedzielna katecheza domowa 2

  1. Dziękuję! Świetny materiał, pomocny nie tylko w rodzinie ale też na mini dramę dla dzieci, na utrwalenie Ewangelii z niedzieli.

Skomentuj Siostra Bo Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *